Χρήσιμες οδηγίες για τη διδασκαλία της παραγωγής λόγου
Ανακαλύψτε πρακτικές συμβουλές για την παραγωγή κειμένου στις τάξεις του Λυκείου.
Στο Λύκειο, ο μαθητής καλείται να παράξει ένα κείμενο αναφορικά με ένα θέμα.
Συγκεκριμένα:
1) Θέμα
Τίθενται κοινωνικά θέματα που περιέχουν δεδομένα και υποβάλλουν ερωτήματα
Δ1,Δ2 (Δεδομένα)
Ε1,Ε2 (2 Ερωτήματα συνήθως)
2) Αντιμετώπιση του θέματος
Προτεινόμενο σχήμα
Ι. Πρόλογος γύρω στις 25-30 λέξεις
II. Απαντήσεις του ερωτήματος, συνήθως ένα ή δυο ερωτήματα σε ΕΠΑ.Λ.
III. Επίλογος γύρω στις 25-30 λέξεις
Είναι σκ΄όπιμο να μην γίνεται υπέρβαση του ορίου των λέξεων ανά τάξη και να υπάρχει ισομερής ανάπτυξη παραγράφων.
ANAΛΥΤΙΚΑ
Ι. Πρόλογος
‘Οχι αποστηθισμένοι πρόλογοι, τετριμμένες εκφράσεις, κοινοτoπίες.
1) Γενική προκαταρκτική διατύπωση:
Ένας δικός μας συλλογισμός πάνω στο θέμα. Περιλαμβάνει εμπειρική επιβεβαίωση των δεδομένων – γενική αιτιολόγηση – μετάβαση αξιολόγηση,
π.χ. για νεανική εγκληματικότητα:
Τα φαινόμενα νεανικής βίας και εγκληματικότητας έχουν λάβει επιδημικές διαστάσεις. Μάλιστα υποστηρίζεται πως αποτελεί την απάντηση της νεολαίας στη βία της κοινωνίας. Γι’ αυτό κρίνεται απαραίτητη η ανάλυση του φαινομένου. (30 λέξεις)
ΙΙ. Απαντήσεις
Απαντάμε σε δυο ισομερείς παραγράφους συνήθως.
ΙΙΙ. Επίλογος
Γύρω στις 30 λέξεις
Επίλογος – ανακεφαλαίωση
Ο επίλογος με τις περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Αποτελεί μια συνοπτική διατύπωση των αποδείξεων μας, χωρίς όμως να πέφτουμε στην παγίδα της στείρας απομνημόνευσης όσων προαναφέρθηκαν.
Π.χ. Καταστροφή του περιβάλλοντος (Σχετικά με Αίτια, συνέπειες)
Συμπεραίνουμε ότι η καταστροφή του περιβάλλοντος αποτελεί θέμα φλέγον. Τα αίτια του οφείλονται στην τεχνολογική έξαρση και στην απληστία του ανθρώπου, ενώ οι μελλοντικές συνέπειες του θα είναι καθοριστικές για τις επόμενες γενιές. (33 λέξεις)
Μαρία Χρήστου – Φιλόλογος, συγγραφέας (www.mariafilologos.gr)
Images by freepik