Μάθημα: Ιστορία ~ Γιατί να μελετάω Ιστορία;
Ένα σύνηθες ερώτημα που ακούω συνεχώς από τους/τις μαθητές – τριες μου είναι το εξής : ‘’ Γιατί να μελετάω Ιστορία ; Τι μου προσφέρει ; ‘’. Και έπεται η στιγμή που θα πρέπει να τους ενημερώσω ότι ως γνωστόν η Ιστορία είναι πολλά περισσότερα από μια συλλογή γεγονότων που συνέβησαν στο παρελθόν. Είναι ένα παράθυρο προς το παρελθόν, ένας θησαυρός γνώσης και σοφίας που μας βοηθά να κατανοήσουμε όχι μόνο το παρόν, αλλά και να αντιληφθούμε τις ρίζες των σημερινών κοινωνικών, πολιτικών και πολιτισμικών πραγμάτων. Καταλαβαίνοντας πώς εξελίσσονταν τα γεγονότα στο παρελθόν, μπορούμε να μάθουμε πώς φτάσαμε στο παρόν.
Καταρχάς, οφείλω να επισημάνω ότι η Ιστορία περιλαμβάνει πολλά διδάγματα που μπορούμε να εξάγουμε από τις αποτυχίες και τις επιτυχίες των προηγούμενων γενεών μέσω των οποίων μπορούμε να εμπνευστούμε. Μαθαίνουμε για τις συνέπειες της ανθρώπινης συμπεριφοράς και πώς μπορούμε να αποφεύγουμε τα ίδια λάθη. Είναι απαραίτητο να επισημανθεί ότι, αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες και τις κατακτήσεις των ανθρώπων στο παρελθόν, μπορούμε να αναπτύξουμε μια πολυτιμότερη θεώρηση του τι μπορούμε να επιτύχουμε. Η Ιστορία μας εκπαιδεύει για τον τρόπο ζωής και τις αξίες διαφορετικών πολιτισμών. Ευλόγως θα μπορούσε κάποιος να αναρωτηθεί πώς μας προετοιμάζει το μάθημα της Ιστορίας για το μέλλον και η απάντηση κρύβεται στο γεγονός ότι μας βοηθά να προβλέπουμε τις επιπτώσεις των αποφάσεών μας στο μέλλον. Η πολυετής διδακτική μου εμπειρία στη διδασκαλία αυτού του μαθήματος με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι ανιστόρητοι μαθητές, δυστυχώς, πληθαίνουν και θα πρέπει εμείς ως εκπαιδευτικοί σε συνεργασία με το οικογενειακό περιβάλλον να ορίσουμε ένα φρένο σε όλο αυτό και από νεαρή ηλικία να παρακινήσουμε τα παιδιά μας να την αγαπήσουν είτε μέσω μελέτης βιβλίων αντίστοιχου περιεχομένου είτε επίσκεψης σε κάποιον αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο μιας και συνδέεται άρρηκτα με τον πολιτισμό.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί ότι η Ιστορία διδάσκεται από τη Γ’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Λυκείου, δηλαδή ένα χρονικό πλαίσιο δέκα ετών που ο/η μαθητής – τρια δύναται να διδαχθεί όλο το φάσμα της Ιστορίας. Έχει την ικανότητα και την ευχέρεια να κάνει τη δική του έρευνα και να προβληματιστεί. Έτσι, θα του επιτραπεί να συλλέξει πληροφορίες, να αξιολογήσει πηγές και να αποκτήσει γνώσεις για τα γεγονότα, τις περιόδους και τις προσωπικότητες που διαμόρφωσαν το παρελθόν. Όλα αυτά θα έχουν ως απόρροια την καλλιέργεια της κριτικής του/της σκέψης και την ικανότητα ανάλυσης.
Από όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι το μάθημα αυτό σε οποιαδήποτε εποχή (Σύγχρονη, Αρχαία, Μεσαιωνική) θα πρέπει να διδάσκεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς αποφοίτους των αντίστοιχων τμημάτων (Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Ιστορίας & Ανθρωπολογίας, Ιστορίας & Εθνολογίας) με κατεύθυνση την Ιστορία. Οι ίδιοι, είτε πραγματοποιούν ιδιαίτερα μαθήματα Ιστορίας δια ζώσης είτε μέσω τηλεκπαίδευσης, οφείλουν να είναι γνώστες του αντικειμένου.
Κλείνοντας, ως έμπειρος καθηγητής Ιστορίας προτείνω στους μαθητές να διαθέτουν έναν ήσυχο και άνετο χώρο οργανώνοντας έτσι τον χρόνο για τη μελέτη τους. Επιπροσθέτως, καλό είναι να διαβάζουν με προσοχή τα σχολικά τους εγχειρίδια, να κρατούν σημειώσεις κατά τη διάρκεια παράδοσης από τον διδάσκοντα και να συμβουλεύονται τους χάρτες και τις πηγές που βρίσκονται δίπλα από τα κείμενα παράδοσης.
Παναγιώτης Νιτσάκης – Φιλόλογος, καθηγητής Ιστορίας
Image by <a href="http://<a href="http://Image by freepik