Οι εκπαιδευτικές ανισότητες στο σχολείο και η εκπαιδευτική καθοδήγηση
Οι εκπαιδευτικές ανισότητες στο σχολείο και η εκπαιδευτική καθοδήγηση αποτελούν κρίσιμα ζητήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Από την εμπειρία μας στα ιδιαίτερα μαθήματα, έχει φανεί ότι οι μαθητές μπορούν να επιτύχουν ή να αποτύχουν ανάλογα με τη συμπεριφορά και τη στάση του καθηγητή κατά τη διάρκεια της μάθησης. Είναι ζωτικής σημασίας να αναγνωριστούν και να αντιμετωπιστούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες του μαθητή με στόχο την επίτευξη των μαθησιακών στόχων.
Εκπαιδευτική Ενσυναίσθηση και Συζήτηση
Η εκπαιδευτική ενσυναίσθηση είναι καθοριστική για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Συζητώντας με τον μαθητή και την οικογένειά του, ο καθηγητής μπορεί να κατανοήσει καλύτερα τις ανάγκες και τις φιλοδοξίες του μαθητή. Αυτή η διαδικασία διασφαλίζει ότι οι στόχοι είναι ρεαλιστικοί και επιτεύξιμοι, ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στον μαθητή να αισθανθεί ότι συμμετέχει ενεργά στην εκπαιδευτική του πορεία. Τα ιδιαίτερα μαθήματα προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία για πιο προσωπική και εξατομικευμένη καθοδήγηση, επιτρέποντας στον καθηγητή να επικεντρωθεί αποκλειστικά στις ανάγκες και τις δυσκολίες του μαθητή.
Θετική Στάση και Πρότυπα
Η θετική στάση του καθηγητή κατά τη διάρκεια των μαθημάτων είναι αναγκαία για τη διαμόρφωση ενός υποστηρικτικού και ενθαρρυντικού μαθησιακού περιβάλλοντος. Τα θετικά πρότυπα που παρουσιάζει ο καθηγητής μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τον μαθητή, βοηθώντας τον να αναπτύξει θετική σχέση με τη γνώση και τη μάθηση γενικότερα. Η συνεργασία με την οικογένεια είναι επίσης καίρια για την παροχή μιας συνεκτικής υποστήριξης προς τον μαθητή. Τα ιδιαίτερα μαθήματα μπορούν να ενισχύσουν αυτή τη θετική αλληλεπίδραση, καθώς επιτρέπουν στον καθηγητή να χτίσει μια πιο στενή σχέση με τον μαθητή και την οικογένειά του.
Έμπνευση και Καθοδήγηση
Ο καθηγητής στα ιδιαίτερα μαθήματα αρχαίων, λατινικών, ιστορίας, θετικών επιστημών ή κοινωνικών επιστημών, ξένων γλωσσών κ.α’ πρέπει να είναι έτοιμος να εμπνεύσει τον μαθητή του και να αποτελέσει το θετικό παράδειγμα για την οριοθέτηση των επιλογών του. Ένας εκπαιδευτικός με βαθιά γνώση στο αντικείμενό του και εμπειρία ζωής μπορεί να καθοδηγήσει τον μαθητή και την οικογένειά του, παρέχοντας τα εργαλεία για την αποφυγή εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Η σωστή καθοδήγηση μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή να αποφασίσει πιο εύκολα προς τα που θέλει να στραφεί επαγγελματικά και σπουδαστικά.
Σε κάθε περίπτωση ο Καθηγητής στα ιδιαίτερα μαθήματα, χρειάζεται να είναι σε ετοιμότητα, προκειμένου να εμπνεύσει τον μαθητή του και να αποτελέσει το θετικό παράδειγμα για να οριοθετήσει τις επιλογές του και να αποφασίσει πιο εύκολα προς τα που θέλει να στραφεί επαγγελματικά και σπουδαστικά.
Ένας επιστήμονας με ακριβή επάρκεια στο αντικείμενο του, αλλά και εμπειρία ζωής είναι πάντα ένα “απόκτημα” για να καθοδηγήσει τα παιδιά, τις οικογένειες τους και να τους δώσει το σωστό βήμα για την αποφυγή των εκπαιδευτικών ανισοτήτων εντός των σχολικών ορίων.
Αντωνόπουλος Γεράσιμος
Κοινωνικός Επιστήμονας
με ειδίκευση στην Κοινωνική Εργασία